درمان خانگی عوارض سوراخ کردن گوش | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

درمان خانگی عوارض سوراخ کردن گوش

تا زمانی که عوارض جزئی باشد کنترل آن به صورت خانگی امکان پذیر است.

اگر غضروف گوش سوراخ شده دچار عوارض شود بهتر است به پزشک مراجعه شود. درمان این نوع از عوارض در این قسمت از گوش دشوارتر است و ممکن است در صورت بروز عفونت به آنتی بیوتیک خوراکی احتیاج باشد. برای درمان عوراض جزئی سوراخ کردن گوش انجام این مراحل پیشنهاد می‌شود.

1. قبل از لمس یا تمیز کردن سوراخ گوش، دست‌ها به دقت شسته شود.
  2. اطراف محل پیرسینگ با آب شستشوی یا آب نمک سه بار در روز تمیز شود.
  3. از پماد، الکل، پراکسید هیدروژن یا پماد آنتی بیوتیک استفاده نشود. اینها می‌توانند باعث تحریک بیشتر پوست و کند شدن روند بهبودی شوند.
  4. محل سوراخ بسته نشود. این می‌تواند باعث بسته شدن سوراخ و به دام انداختن عفونت شود.
  5. اطراف سوراخ در دو طرف لاله گوش تمییز شود. محل سوراخ شدن گوش با حوله‌های کاغذی خشک شود. (مواد دیگر ممکن است الیافی از خود به جای بگذارند.)

به یاد داشته باشید، بهبود سوراخ لاله گوش، شش تا هشت هفته طول می‌کشد. مراقبت‌های معمول در این مدت مهم است.

پیشگیری از عوارض سوراخ کردن گوش

• محل سوراخ گوش تمیز شود؛ قبل از ایجاد سوراخ در لاله گوش حتما محل پرسینگ ضد عفونی و یا شسته شود.
  • از شنا کردن با گوش سوراخ، خودداری شود. تا زمانی که سوراخ گوش بهبود یابد بهتر است از استخر، وان‌های آبگرم، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دیگر آبها اجتناب شود.
  • سوراخی که به تازگی ایجاد شده است لمس نشود و جواهرات درصورت که تمییز شده باشند استفاده شود.
  • لباس نیز از سوراخ گوش دور نگه داشته شود. مالش یا اصطکاک زیاد می‌تواند پوست را تحریک کرده و بهبودی را به تعویق بیندازد.
  • جواهرات از گوش خارج نگردد. بیشتر سوراخ‌ها در طی شش هفته بهبود می‌یابند، اما بهبود برخی از آنها ممکن است چندین ماه یا بیشتر طول بکشد. برای حفظ سوراخ، در این مدت حتی در شب جواهرات را از گوش خود خارج نکنید.

درمان خانگی عوارض سوراخ کردن گوش | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

برای اطلاع از خدمات سرپایی کلینیک شبانه روزی فولادشهر ، اینجا کلیک کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

همانطور که اشاره شد، معمولاً عوارض جزئی سوراخ کردن گوش به صورت خانگی قابل درمان است . اما در صورت بروز هر یک از علائم زیر، لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود.

1. گوشواره داخل سوراخ حرکت نمی‌کند.
  2. قلاب گوشواره در پوست قرار می‌گیرد.
  3. طی دو روز با درمان خانگی عفونت بهبود نمی‌یابد.
  4. تب
  5. عفونت، یا قرمزی و التهاب، فراتر از محل سوراخ کردن گسترش می‌یابد.

در نهایت پوست اطراف سوراخ ممکن است برای چند روز متورم، قرمز و لطیف باشد. ممکن است کمی خونریزی کند. اگر تورم، قرمزی و خونریزی بیش از چند روز طول کشید، با پزشک خود تماس بگیرید. درمان سریع می‌تواند به جلوگیری از عوارض جدی‌تر موثر باشد.

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری و تماس با ما به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.

مطالعه بیشتر:

عوارض سوراخ کردن گوش